Hieronder enkele mogelijkheden
e-mail instellingen
Algemene informatie
Wij bieden diverse manieren aan om uw e-mail op te halen. De meeste bekende zijn POP en IMAP. Het verschil tussen deze twee is dat bij POP alle e-mail wordt gedownload van de mailserver naar uw eigen computer en bij IMAP de mail juist op de server blijft staan en daarna nog benaderbaar is via webmail of je mailprogramma. IMAP gebruiken betekend wel dat u regelmatig uw mail moet opschonen, anders komen er data ruimte problemen op de server. (of u kiest voor hosting+)
Natuurlijk zijn er via DNS instellingen nog allerlei manieren om mail binnen te halen. Bijvoorbeeld via Microsoft 365. DNS instellingen worden door ons beheerd, dus daar geen zorgen over!
Inkomende E-mail server instellingen
Gebruikersnaam: naam@jouwdomein.nl
Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord
Server inkomende mail: mail.zxcs.nl
Poort pop3: 995 (SSL beveiligd)
Poort imap: 993 (SSL beveiligd)
Uitgaande E-mail server instellingen
Gebruikersnaam: naam@jouwdomein.nl
Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord
Server uitgaande mail: mail.zxcs.nl
Poort SMPT: 465 (SSL beveiligd + verificatie vereist)
E-mail instellen op uw computer of tablet
Onderstaand is slechts een hulpmiddel. Kan door software-updates net iets anders werken
E-mail account toevoegen / wijzigen in Outlook Office 365
Sinds een recente update in Outlook Office 365 kan het toevoegen van een email adres voor problemen zorgen. Dit kan gelukkig opgelost worden met een workaround. In deze handleiding leggen we uit hoe je wel een email adres kunt toevoegen, wanneer Outlook onterecht aangeeft dat de gegevens onjuist zijn.
Ga naar Profielen beheren
Allereerst ga je, bovenin Outlook, naar Bestand. Daar klik je op Info > Accountinstellingen > Profielen beheren.
Nieuw e-mail account toevoegen
Er komt een venster tevoorschijn, E-mailconfiguratie – Outlook. Klik hier op E-mailaccounts …
Vervolgens kan je op Nieuw… klikken onder E-mail. Zo kan je een nieuw email adres aan Outlook toevoegen.
Je account configureren
Om een email account toe te voegen, moet deze handmatig ingesteld worden.
Je kiest voor een POP of IMAP email account, omdat we een IMAP verbinding gaan instellen.
Je dient nu je login gegevens in te voeren. Stap 1 en 3 moeten vervangen worden met je eigen gegevens.
Nadat je alle velden heb ingevuld, ga je naar Meer instellingen …
Voor Server voor uitgaande e-mail (SMTP) is ook verificatie vereist. Dit moet dus aangevinkt worden.
Tot slot zet je onder Geavanceerd voor zowel inkomende als uitgaande mail SSL/TLS aan.
Voor inkomende mail moet als poort 993 ingesteld worden. De uitgaande mail gaat over 465.
Bevestig deze gegevens om je account op te slaan.
Er wordt nu een test uitgevoerd om de werkzaamheid van zowel de IMAP als SMTP server te controleren.
Dit zou nu zonder problemen moeten verlopen.
E-mail account toevoegen / wijzigen in Windows 10 mail
1. Account toevoegen
Allereerst start je Windows 10 Mail op en ga je naar Accounts.
Onder de accounts druk je op Account toevoegen
2. Ga naar Geavanceerde configuratie
Er opent nu een venster waarin je het account kunt toevoegen.
Druk hier helemaal onderaan op Geavanceerde instellingen
Let op dat je hier veelal een klein stukje voor moet scrollen!
Kies nu voor Internet e-mail om bij je instellen te komen.
3. Voer de gegevens in
Voer nu jouw gegevens in. Zowel bij E-mailadres als Gebruikersnaam dien je jouw email adres in te voeren.
Het wachtwoord is het wachtwoord dat je van mij ontvangen hebt
De account naam en de naam waarmee je de emails zult verzenden kan je zelf kiezen.
Deze hebben geen invloed op de actieve werking, enkel op de weergave.
De instellingen voor de server kan je rechtstreeks overnemen uit het bovenstaande voorbeeld.
4. Aanmelden en klaar!
Druk nu op Aanmelden om het toevoegen van je account te voltooien.
Er komt een bevestiging dat dit is gelukt. Druk hier op Gereed.
Als je alle stappen hebt doorlopen, heb je jouw e-mailadres met succes toegevoegd aan Windows 10 Mail.
Je kunt nu direct beginnen met het versturen en ontvangen van email!
E-mail account toevoegen / wijzigen in Mac mail
Wil je je email account toevoegen aan Mac Mail? Dan ben je in deze handleiding op het juiste adres. Via deze handleiding leggen we je uit hoe je je email account configureert in het Mail programma van je Mac.
Wijzigen doe je via de “mail” en dan klik je op “Voorkeuren”
Stap 1
Allereerst start je je Mac Mail op. Klik bovenaan bij “Mail” op “Voeg account toe…”.
Stap 2
Er verschijnt nu een nieuw venster, bij dit venster kies je voor “Andere Mail-account…”.
Stap 3
Je geeft nu je naam, email adres en wachtwoord in en klikt vervolgens op “Log in”.
Stap 4
Je krijgt nu de melding dat de controle van je gegevens mislukt is, dat is geen probleem aangezien we toch handmatig de mailserver dienen in te geven. Bij “Server inkomende e-mail” en “Server uitgaande e-mail” neem je hetgeen over dat in de afbeelding hierboven staat. De overige gegevens voer je zelf in met de gegevens die je hebt ontvangen van ons. Zodra je dat gedaan hebt klik je weer op “Log in”.
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je email account toegevoegd aan Mac Mail!
E-mail account toevoegen / wijzigen in Gmail
Ga om te beginnen naar https://gmail.com/, log hier in met een bestaand Google account.
Stap 1
Zodra je ingelogd bent ga je naar het gereedschaps icoontje rechts bovenaan op de pagina, klik hierop en selecteer “Instellingen”. Er klapt zich in dit geval een menu / dropdown uit welke eruit ziet als in het plaatje hieronder.
Stap 2
Je komt nu op een nieuwe pagina terecht, selecteer boven in het menu “Accounts”. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een eigen e-mail account toe te voegen. Hier klik je op : Een e-mailaccount toevoegen.
Stap 3
Er opent nu een nieuw venster, in dit venster geef je je email adres op zoals aangemaakt in ons DirectAdmin controlepaneel.
Daarna krijg je de mogelijkheid om de emailgegevens in te geven. Let op dat je dit zorgvuldig doet, anders zal de email niet goed opgehaald kunnen worden. Hieronder een opsomming van hetgeen je moet invoeren:
- Gebruikersnaam mag je jouw eigen gemaakte emailadres invoeren
- Voer het wachtwoord in
- Bij POP-server voer je in: mail.zxcs.nl
- Bij de poort, kies je de poort : 995
- Een kopie van opgehaalde berichten achterlaten is optioneel. Indien je dit wil, vink je dit aan. Aangezien gmail ze ook bewaard adviseren wij dit uit te laten staan.
- Altijd een beveiligde SSL verbinding gebruiken moet aan, zodat jouw email verkeer volledig geëncrypt is en niet te onderscheppen valt.
- Binnenkomende berichten labelen is optioneel. Stel je wil dat ze automatisch in een map komen of een bepaald label krijgen, dan kan je dat aanvinken. Anders mag deze uit blijven staan.
- Binnenkomende berichten archiveren is ook een keuze en optioneel. Indien aan, slaan ze je inbox over en komen ze gelijk in een archief waardoor je ze niet ziet, tenzij je er naar zoekt.
Stap 4
Eenmaal alles nagelopen en ingevoerd, klik je op de knop: “Account toevoegen”.
Let op! Gmail werkt met een POP3 verbinding. Mail wordt dus bewaard in Gmail en niet bij ons op de server
Stap 5
Je krijgt nu de melding te zien dat het toevoegen geslaagd is. Krijg je een andere melding te zien dan zijn mogelijk de ingevoerde gegevens onjuist of de betreffende domeinnaam nog niet zo lang geleden gekoppeld aan je webhosting pakket. Wanneer je ook emails wil versturen via Gmail volg je de volgende stappen.
Stap 6
Je voert je naam in waarmee de emails verstuurt dienen te worden en klikt op “Volgende stap”.
Stap 7
Geef bij “SMTP-server” de gegevens in zoals weergegeven staan in de afbeelding hieronder. Selecteer poort 465 en geef weer de inloggegevens van je email account in. Daarnaast selecteer je “Beveiligde verbinding via SSL”.
Je krijgt nu een scherm te zien waar je een controlegetal dient over te nemen vanuit je emailaccount, typ het over en klik op controleren om het toevoegen van je emailaccount te doen slagen.
E-mail account toevoegen / wijzigen in Mozilla Thunderbird
Stap 1
Allereerst start je je Mozilla Thunderbird op. Zodra het programma opgestart is klik bovenaan op de 3 horizontale streepjes. Je krijgt nu een menu waar je vervolgens naar opties -> account instellingen gaat.
Stap 2
Er verschijnt nu een nieuw venster, bij dit venster kies “Account acties” en dan “Email account toevoegen”.
Stap 3
Je geeft nu je naam, email adres en wachtwoord in en klikt vervolgens op “Doorgaan”.
Stap 4
Mozilla Thunderbird zal waarschijnlijk aangeven dat er geen instellingen gevonden kunnen worden. Dit is geen probleem, nu moet je handmatig de gegevens invullen. In de afbeelding staat welke mailservers je kunt gebruiken! Een overzicht van alle gegevens vind je ook in het artikel Email instellingen en poorten voor IMAP – POP3 – SMTP.
Vervolgens klikken we op gereed en krijg je de melding dat het toevoegen gelukt is!
E-mail instellen op uw mobiele telefoon
Onderstaand is slechts een hulpmiddel. Kan door software-updates net iets anders werken
E-mail account toevoegen / wijzigen op een mobiele telefoon: Apple iPhone
1. Nieuw account toevoegen
accounts en wachtwoorden
Ga eerst naar je Instellingen toe en klik daar op Accounts en wachtwoorden.
Klik vervolgens op Nieuwe account om een nieuw account toe te voegen.
2. Anders (internet email)
We willen een IMAP account toe gaan voegen, dus kies je in het volgende menu voor Anders, helemaal onderaan.
3. Inkomende mail (IMAP)
Je zult vervolgens enkele instellingen moeten invoeren voor de inkomende mail.
Selecteer IMAP en voer de gegevens in zoals in het bovenstaande voorbeeld.
Uiteraard vervang je het email adres met jouw eigen email.
Je gebruikersnaam is altijd je volledige email adres.
4. Uitgaande mail (SMTP)
Ook je uitgaande mailserver dien je te configureren.
De instellingen hiervoor zijn eigenlijk dezelfde als de inkomende mail.
Je wilt een verbinding over SSL instellen.
De poort die onze server gebruikt is 465.
Als de gegevens staan zoals in de afbeelding, kan je deze opslaan en verder gaan.
5. Overzicht instellingen
Wanneer alles goed gegaan is, zou het overzicht van je instellingen eruit moeten zien zoals in de screenshot hierboven.
Daarmee zal je vanaf nu je email op je iPhone ontvangen.
E-mail account toevoegen / wijzigen op een mobiele telefoon: Android (Samsung, Huawei, LG, e.d.)
Stap 1
Ga naar de instellingen op je telefoon. Scroll een stukje naar onderen totdat je bij “Accounts” uitkomt. Klik hier vervolgens op.
Stap 2
Je ziet nu bovenin eventuele eerdere toegevoegde accounts. Eronder staat “Account toevoegen”klik daarop om een nieuw account toe te voegen.
Stap 3
Klik nu op “E-mail” om een e-mailaccount toe te voegen.
Stap 4
Voer hier je emailgegevens in en klik op “Inloggen”.
Stap 5
Selecteer nu IMAP-Account of POP3-Account. In het voorbeeld maken we gebruik van IMAP. Op het moment dat je dan via je telefoon een email verwijderd, verwijder je de betreffende email ook op de server zodat het bij alle toestellen verwijderd word.
Stap 6
Je komt op een nieuwe pagina terecht. Voer bij de gebruikersnaam je volledige emailadres in, en bij wachtwoord natuurlijk je wachtwoord. Voer onder “Inkomende server” bij de IMAP-server hetgeen dat in onderstaande afbeelding staat in en selecteer bij Beveiligingstype “SSL”. Klik vervolgens weer op “Inloggen”.
Stap 7
Voor de uitgaande server voer je ook weer bij de SMTP-server hetgeen in dat hieronder staat weergegeven. Selecteer bij Beveiligingstype ook weer “SSL” en gebruik poort 465. Daarnaast vink je “Verificatie vereist voor verzenden van e-mail” aan en voer je daaronder de emailgegevens nogmaals in. Klik nu weer op “Inloggen”.
LET OP: Het kan voorkomen dat, als je op een Android een e-mailaccount instelt en je geeft een onjuist wachtwoord op, je niet de melding krijgt dat gebruikersnaam of wachtwoord onjuist is, maar dat de mailserver niet reageert!